• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

jobba i Norge

Tagejansson

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
18 Mars 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Se bara på mig. Bodde i Norge mellan 2012-2017, utskriven från Sverige och norskt personnummer. Tog lån i Norge och flyttade sedan hem till Sverige då fru kaffesump skulle studera på högskolan. Vad hände med alla lån vi hade i Norge? Skulle vi glatt inte behöva betala dom alls? Fel.

Norskt inkasso skickade till sin svenska motsvarighet alla skulderna. Vi fick också brev ifrån namsmannen (norska kronofogdemyndigheten) som skickades till vår närmsta polisstation där vi fick signera dokument på plats att vi mottagit dom.

Av erfarenhet - livet blir inte lättare för att fly till Norge med skulder i Sverige, Sverige kommer att jaga dig även i Norge.
Okej.. vad händer om man är svensk/israeler.
Om jag flyttar till israel med mitt israeliska medborgarskap hur kommer inkasso att hitta mig?
inkasso vet inte ens att jag lämnat landet eftersom jag använder de andra medborgarskap.
mitt personnummer i Israel är INTE samma som mitt svenska personnummer.
frågan är , om inkasso hittar folk med hjälp av deras personnummer, hur kommer de att hitta mig ?
det betyder att de kommer ej att hitta mig. Samt jag läste något inlägg här om att om man ej anmäla sin flytt så fortsätter inkasso leta i Sverige.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Fråga; varför? Vill du ducka för att betala tillbaka lånade pengar?
Din identitet är kopplat till flera uppgifter. Inte bara personnummer. Menar du att du ska bli papperslös? Med helt ny identitet?
 

Tagejansson

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
18 Mars 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Låt säga att man heter Nadaf Cohan i Israel och personnummer 19790607-5678
I Sverige så heter man Niklas Carlsson och personnummer 19790607-2345
Lån är tagna med svenska identiteten. Så inkasso kommer att leta After Niklas Carlsson.
 

Tagejansson

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
18 Mars 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Fråga; varför? Vill du ducka för att betala tillbaka lånade pengar?
Din identitet är kopplat till flera uppgifter. Inte bara personnummer. Menar du att du ska bli papperslös? Med helt ny identitet?
Ja, men undvika att använda svenska identitet i tio år, utan liva med de andra medborgarskap
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Låt säga att man heter Nadaf Cohan i Israel och personnummer 19790607-5678
I Sverige så heter man Niklas Carlsson och personnummer 19790607-2345
Lån är tagna med svenska identiteten. Så inkasso kommer att leta After Niklas Carlsson.
Inte en chans om du inte är kriminell med flera pass.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Okej.. vad händer om man är svensk/israeler.
Om jag flyttar till israel med mitt israeliska medborgarskap hur kommer inkasso att hitta mig?
inkasso vet inte ens att jag lämnat landet eftersom jag använder de andra medborgarskap.
mitt personnummer i Israel är INTE samma som mitt svenska personnummer.
frågan är , om inkasso hittar folk med hjälp av deras personnummer, hur kommer de att hitta mig ?
det betyder att de kommer ej att hitta mig. Samt jag läste något inlägg här om att om man ej anmäla sin flytt så fortsätter inkasso leta i Sverige.
Hur dom gör vet jag inte men det brukar lösa sig ganska ofta
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Se bara på mig. Bodde i Norge mellan 2012-2017, utskriven från Sverige och norskt personnummer. Tog lån i Norge och flyttade sedan hem till Sverige då fru kaffesump skulle studera på högskolan. Vad hände med alla lån vi hade i Norge? Skulle vi glatt inte behöva betala dom alls? Fel.

Norskt inkasso skickade till sin svenska motsvarighet alla skulderna. Vi fick också brev ifrån namsmannen (norska kronofogdemyndigheten) som skickades till vår närmsta polisstation där vi fick signera dokument på plats att vi mottagit dom.

Av erfarenhet - livet blir inte lättare för att fly till Norge med skulder i Sverige, Sverige kommer att jaga dig även i Norge.

Vill också tituleras namnsman. Låter coolt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp